Určitě znáte ve svém okolí někoho, kdo se potýkal s potížemi s achilovkou. Nebo to možná znáte z vlastní zkušenosti. Tak nebo tak, jistě víte, že zranění achilovy šlachy znamená dost výrazné zpomalení… nebo rovnou „stopku“ všem sportovním aktivitám. Proto bychom svým achilovkám měli věnovat zvýšenou pozornost. Jsou citlivé na každé malé přetížení a další přetěžování vede k dlouhodobé běžecké abstinenci.

Achilovou šlachou se lýtkový sval upíná ke kosti patní. Lýtkový sval je velký a silný sval, jeho úpon ke kosti musí být tedy taky silný, pevný, ale hlavně pružný. Achilovka se zapojuje do běhu při dopadu, zvláště u běžců, kteří běhají více přes špičky, a velkou práci odvádí také při odrazu. Nejvíce se pak namáhá při běhu do kopce a v členitém terénu.

Co se může s Achilovkou stát? To nejmenší je to, že při běhu nebo po běhu cítíme, jak tahá… takže pajdáme jako stařečkové. V tuto chvíli se už o ni musíme začít starat. Co se stalo? Šlacha ztuhla a zkrátila se. Možná už je v ní chystá zánět. A to nechete. Tehdy je proto potřeba ošetřit jak achilovku samotnou, tak i její úpon ke kosti patní a uvolnit i lýtkový sval. A to nejsnáze automasáží (tím myslím, že si ji masírujete vy sami, do garáže chodit nemusíte!).

V dalším – už zánětlivém – stadiu Achilovka zesílí, ztloustne. Její běžná tloušťka je v nejužším místě zhruba 1 cm. Při větších zatíženích a zánětu ale může mít až 3cm v průměru.

Také se na achilovce mohou udělat jakoby uzlíky či „korálky“. Na dotek mohou být velmi citlivé. Šlacha se tak brání proti poranění, ale zároveň se stává křehčí. Tady pozor! Běžec je náchylnější k mikrotrhlinkám ve šlaše případně k prasknutí šlachy. To vás pak od běhání odstaví na dost dlouho.

Co si z toho, co jsme zatím řekli, odnést: když je achilovka červená a teplá, je velmi pravděpodobně zanícená. Určitě s tím neběhejte.

Ano, už vás slyším, jak se ptáte: „Co tedy můžeme s bolavou achilovkou dělat?“

V první řadě: ZVOLNIT. Někdy není nutné úplně přestat běhat, někdy rozhodně ano. Každopádně achilovku, její úpon i lýtko automasáží uvolňujeme a masírujeme – ovšem s citem!

V lehkých případech a jako prevenci šlachu i lýtko dobře protahujeme. Důležité je i mít dobře hybný kotník. Podstatnou pomocí je tejping Achilovky, a to několika způsoby. Záleží na tom, jestli chceme šlachu „vyčistit“, tj. podpořit odtok odpadních látek a podporu výživy nebo jestli jí chceme „jen“ odlehčit. Já jsem zastáncem používání kompresních podkolenek po sportu, večer nebo klidně i na noc. Vše se díky nim krásně zregeneruje. Velmi prospěšná je i koupel ve slané vodě. Ovšem pozor – nikdy ne při zánětu! Slané koupele nasadíme, až zánět odezní. A odeznění zánětu můžeme pomoct právě promasírováním, tejpem a kompresními podkolenkami. Velkou pomocí mohou být i homeopatika (o tom v nějakém příštím článku).

Zdaleka nejlepší terapií je ovšem… prevence. Proto dbejte na výběr správných bot i na správný styl běhu. Není špatné nechat i čas od času styl zkontrolovat trenérem. Ti zkušenější z vás poprosí partnera, aby vás při běhu natočil na video – sami si svůj styl můžete zanalyzovat.

 

Přeji vám lehký a pružný krok,
Eva