Mnohé běžce trápí bolest chodidla. Postihuje běžce začátečníky, ale i běžce matadory. Tato bolest je způsobena přetížením a následným mikro poraněním plantární fascie. Je to šlacha jdoucí od patní kosti ke všem prstům. Je-li tato facie nadměrně zatěžovaná, ztrácí elasticitu. Pak v ní vzniknout buď mikrotrhlinky, které se zavápní, , fascie je ještě méně pružná a více bolí, nebo tělo zavápní úpon fascie k patní kosti a vznikne nepříjemná patní ostruha.

Proč někoho taková komplikace potká a někoho ne? Určitě záleží na běžeckém stylu, na stavu celého pohybového aparátu, zkrátka jako u mnohých bolestí. Tedy pokud při běhu dupeme, je vyšší pravděpodobnost vzniku této bolesti. Proč dupeme, k tomu v jiném článku. A druhou příčinou mohou bát tvrdé boty, které nedovolí dobré odvinutí chodidla.

A co s tím? Jako u všeho je lepší prevence, péče o nohu. Zvláště, pokud běháte v náročnějších terénech. Je dobré nohu masírovat, uvolňovat svaly a vazy, mobilizovat kloubky nohy. Také protahovat svaly chodidla i nártu, tedy flexory i extenzory a udržovat dobrá rozsah v kotníku a pružnou Achilovku.
A když už to bolí? Doporučuji slanou koupel nohou a následné promačkání, procvičení a uvolnění nohy. Určitě bych zkontrolovala i „vyšší etáže“, tzn.lýtko, úpony svalů stehna, pánev. Výborné pro regeneraci i rekonvalescenci jsou kompresní podkolenky. Zlepší cirkulaci krve a lymfy a přetížené místo se lépe zbaví odpadních látek. Velkou pomocí, a je to velmi příjemné, je i tejpování plosky.

Mnohé zdroje doporučují časté chlazení. Já osobně jsem spíše proti. Pokud je něco ztuhlého, zkráceného, chlad způsobí ještě větší stažení. Možná je to myšleno jako prostředek k potlačení zánětu, ale v tomto případě se nejedná o zánět v pravém slova smyslu. Zánět je způsoben přetížením, ano, ale to už byste nemohli vůbec chodit. Já preferuji určitě výše uvedené techniky. Z fyzioterapeutických procedur je vhodný i ultrazvuk.

Přeji vám lehký a pružný krok.

Eva