Ve své praxi si zakládám na tom, že dávám lidem naději. Taky mám v logu dovětek Vracím radost do života. Věřím, že s téměř vším se dá něco dělat.Jen přijít na to, co je špatně, tudíž určit správnou diagnózu. Opravit to už často nemusí být tak těžké.

Mí klienti mají největší problém s tím, že nevědí, kam mají se svou bolestí zajít. Staňte se teď chvíli tím postiženým. Dejme tomu, že vás bolí v třísle při chůzi. Jdete k obvodnímu lékaři a ten vám předepíše léky proti bolesti, případně vám dá injekci, a určitě doporučí klid. Nic proti tomu. Ale vás to bolí pořád stejně. Vydáte se tedy k ortopedovi, protože ten je víc přes pohybový aparát. Ortoped vás pošle na rentgen kyčlí, kde zaručeně budete mít artrózu alespoň 1.stupně. Doporučení ortopeda – opět klid a pojistíme to berlemi. Bolavému tříslu určitě odlehčíte, ale přetížíte si díky berlím celý vršek. Berle samy nic nevyřeší. A přitom by stačila jedna až dvě návštěvy u fyzioterapeuta, který ví, kam sáhnout a kde může být co zřetězené.

Ale zpět k tématu – kdy tedy neběhat? Bolest se určitě nesnažte rozběhat. Na chvilku to možná půjde, ale problém se přesune na jinou část těla a často se i prohloubí. Je lepší se dobře protáhnout nebo bolestivé místo prohmatat či navštívit fyzioterapeuta.
Jasnou kontraindikací je horečka či jiný zánět v těle, například zánět v zubu. Nebudeme běhat ani s břišními potížemi všeho druhu.

Já osobně nedoporučuji běh lidem, kteří mají hodně ztuhlé tělo, nepružné v každém směru. Zdravý běh by měl být pružný. V tuhém těle ne sebe budou tkáně narážet . Chodidla, kolena, kyčle, kříž – nic dobře neodpruží krok a vás bude všechno bolet. Velmi pravděpodobně i hlava. Proto věnujte čas protahování a péči o tělo, než vyběhnete.
A další relativní kontraindikací z mého pohledu je velký stres. Malý stres a starosti vyběháte, proto začalo běhat mnoho lidí. Ale velký stres způsobí velké napětí v těle – viz.výše. Jděte se raději projít nebo si napusťte vanu. Běžecké boty nazujte, až vypustíte trochu páru.

Každopádně – mnou doporučovaná první pomoc v jakékoli těžší chvíli – nádech, výdech a sklenička vody.

Svobodný běh vám přeje Eva