Milí běžci, otevíráme pro vás nový seriál s všemožnými radami fyzioterapeutky-běžkyně. Budou to hlavně postřehy z mé praxe. Nebojte se, nic odborného, jen to, s čím se každý běžec může setkat.

A protože běh není většinou koníček na rok, na dva, je to spíše životní styl, chceme běhat co nejdéle, začneme tím, co bychom si měli sami při běhu hlídat. Je to v podstatě taková prevence. V tomto seriálu se budeme věnovat i běžeckým bolístkám, ale je lepší některým problémům předcházet.

Optimální by bylo, kdyby si každý začínající běžec našel svého trenéra. Alespoň na první dva tréninky. Pouze správný, a svým způsobem ekonomický styl nám umožní běhat do vysokého věku.

Úplně zásadní pro běh jsou určitě nohy. Ty musím zkontrolovat ještě před vyběhnutím. Problém je, když vám padá vnitřní kotník příliš dovnitř. Tak zvaně jdou kotníky do X. Je možné to korigovat vložkami nebo k tomu uzpůsobenou botou, na trhu je výběr, Já ale určitě upřednostňuji cvičení k aktivnímu posílení oslabených svalů nohy. Velkou pomocí a podporou je i tejp, který nohu podrží.
Když budete běhat se „spadlými“ kotníky, a běhá tak bohužel dost běžců, kotník, koleno i kyčel jsou zatěžovány pod špatným úhlem a poškozují se. Což může vést k ukončení běžeckých aktivit.

Druhá důležitá věc – při běhu držte špičky ve směru běhu. Pokud jdou špičky ven, nedokážete dobře odpružit krok, přetěžujete vnitřní stranu chodidla, zejména paty, chybí vám energie k odrazu. A jaká je příčina vytočených špiček? Že není jednoduché špičky srovnat? Příčina je v břišních svalech. Jejich práce při běhu je zásadní. Pokud břicho nezapojíte, spodek těla je špatně ovládaný a nohy svým způsobem plápolají. Zní to zvláštně, ale vyzkoušejte si ten rozdíl na sobě. Když břišní svaly správně nepracují, přetěžujete kříž a SI skloubení (tak zvaná esíčka). Ztuhne vám pánev a běh bude bolet. Nebo čas bez běhu bude bolet.

Přeji vám lehký krok s úsměvem. Eva